Tuesday, May 1, 2012

The Avengers [2012]



The Avengers [2012] adalah filem yang dinanti-nantikan tahun ini. Penantian ini sememangnya berbaloi sebab ternyata filem ni terbaik. Aku berani cakap yang The Avengers adalah antara superhero movie yang terbaik sepanjang masa, jauh lebih baik daripada filem kumpulan superhero seperti X-Men dan Fantastic Four.


Loki, dewa yang terbuang dari Asgard (rujuk filem Thor 2011) telah datang ke fasiliti kajian S.H.I.E.L.D. untuk merampas Tesseract, sejenis sumber tenaga yang berpotensi tinggi. Dalam serangan ini, Loki telah menjadikan beberapa orang penting S.H.I.E.L.D., termasuk ejen Clint Barton (Hawkeye) sebagai pengikutnya dengan cara memanipulasi minda diorang. Pengikut-pengikut tersebut membantu Loki dalam menjalankan rancangan jahatnya terhadap Bumi.


Nick Fury, direktor S.H.I.E.L.D., kemudiannya mengumpul orang-orang hebat untuk membentuk kumpulan yang dikenali sebagai The Avengers. The Avengers perlu menentang kebangkitan Loki dan bala tenteranya, iaitu bangsa Chitauri yang membawa ancaman kepada dunia. Untuk menewaskan musuh tersebut, The Avengers harus bekerjasama dan mewujudkan persefahaman antara satu sama lain. OK, kisah selanjutnya boleh sambung kat panggung berdekatan anda.


The Avengers:

Genius, billionaire, playboy & dermawan yang popular, mempunyai sut perisai canggih yang diciptanya sendiri.
[Iron Man (2008) & Iron Man 2 (2010)]


Captain America / Steve Rogers (Chris Evans)
Veteran Perang Dunia Kedua yang mempunyai kekuatan fizikal luar biasa melalui eksperimen "super-soldier".
[Captain America: The First Avenger (2011)]


Hulk / Dr. Bruce Banner (Mark Ruffalo)
Saintis genius yang terdedah kepada radiasi gamma sehingga mampu berubah menjadi raksasa hijau apabila marah.
[The Incredible Hulk (2008) - watak asal oleh Edward Norton]


Thor (Chris Hemsworth)
Dewa petir Asgard yang pernah menjalani kehidupan sebagai manusia biasa di Bumi, dan datang kembali untuk menghentikan tindakan saudara angkatnya, Loki.
[Thor (2011)]


Black Widow / Natasha Romanoff (Scarlett Johansson)
Perisik S.H.I.E.L.D. yang sangat terlatih serta pakar dalam mengorek maklumat.
[Iron Man 2 (2010)]


Hawkeye / Clint Barton (Jeremy Renner)
Ejen S.H.I.E.L.D. yang mempunyai skil memanah yang sangat tepat.
[Thor (2011) - cameo]


Nick Fury (Samuel L. Jackson)
Direktor S.H.I.E.L.D. yang bertanggungjawab dalam menubuhkan The Avengers.
[Iron Man 2 (2010)Thor (2011) - cameo, Captain America (2011) - cameo]


Rival:

Loki (Tom Hiddleston)
Saudara angkat Thor, keturunan Frost Giants, yang bercita-cita besar untuk menjadi raja Asgard.
[Thor (2011)]


Setiap superhero dalam filem ni masing-masing ada individual movie pada tahun-tahun lepas, tak pasti anda dah tengok semua atau tak, yang penting kesemua filem diorang sebelum ni berjaya 'memecahkan' panggung. Tapi apabila superhero ni dikumpulkan sekali, terbukti kekuatan diorang lagi kuat, bukan setakat pecah panggung, shopping mall pun boleh pecah sekali. Hehe~


Bila cakap pasal cerita superhero, dah tentulah tema utama filem adalah penentangan terhadap kejahatan dan penamatnya mestilah kemenangan berpihak kepada hero. Jadi yang penting untuk filem sebegini adalah pengisian di tengah cerita, dan banyak filem superhero yang failed untuk part ni sebenarnya. Tapi, filem The Avengers sesungguhnya berjaya diisi padat dengan macam-macam aksi, emosi dan jenaka.



Filem ni penuh dengan aksi yang best, smart & style. Kelebihan, kekuatan, dan skil setiap superhero ditonjolkan dengan bergaya especially aksi dalam klimaks cerita. Aku excited habis tengok diorang fight bala tentera Chitauri tu. Ada satu scene dalam penentangan klimaks yang menunjukkan aksi setiap hero secara berturutan, scene yang tu memang terbaik. Aku suka giler~



Selain tu, filem ni tak mengambil remeh keadaan setiap karakter. Setiap hero difokuskan satu-persatu, emosi dalaman diorang ditunjukkan dengan baik agar kita dapat hayati pendirian setiap karakter. Konflik atau ketidaksefahaman di antara satu hero dengan hero yang lain turut difokuskan dan ditimbulkan secara berkesan. So, plot cerita makin best dan tak tipikal sangat.



Serious kelakar cerita ni tau, kelakar bukan tahap biasa, kelakar gila-gila. Kalau ingatkan balik memang tak sudah nak gelak. Haha~ Boleh pula time tengah fight pun ada diselitkan unsur humor santai, tapi itulah yang menjadikan filem ni syok. Adegan & skrip humor begitu menjadi terutama untuk watak Iron Man. So, skrip filem ni pun sangat bagus.



Aku salute dengan pengarah cerita ni, Joss Whedon kerana berjaya menghasilkan filem The Avengers yang sangat berkualiti. Dalam bulan April ni je, dia keluar dengan 2 filem terbaik, yang satu lagi adalah The Cabin In The Woods, yang mana dia bertindak sebagai penulis & penerbit. "Thor" Chris Hemsworth pun join as actor dalam horror movie tu.



OK, filem superhero ni memang terbaik, one of best movies of all time, seriously I'm sure with this. Disebabkan The Avengers dah bersusah-payah mengalahkan musuh yang ingin menjahanamkan dunia, jadi aku bagi diorang penghargaan 9.5/10 bintang. Awesome!!!






Comments
11 Comments

11 comments:

  1. uncle sangat suka..tengah tunggu tayanag rasmi 4 may kalau tak silap...

    ReplyDelete
  2. Akan cuba pergi ke wayang dan menonton tayangan Avenger :)

    ReplyDelete
  3. Hulk tu pkwe kte. Hoho. Makk aii. nk tengok. tpi xde geng la.

    ReplyDelete
  4. ~wah..nie yg teringin nak tengok..

    ReplyDelete
  5. jom tengok ramai2, x rugi...hehe~

    ReplyDelete
  6. eh mane gmbr cik? cik pon heroin dlm movie ni.. lalalala~

    ReplyDelete
  7. malam ni nak tonton The Avengers utk 2nd time... :)

    ReplyDelete
  8. sangat best ade lawak lagi hahahaha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...