Friday, May 3, 2013

PRU13: Naifkah Pandangan Sebegini ?


Bahang PRU13 makin panas. Memang satu kerugian bagi aku sebab tak dapat mengundi (sedihnya...huhu) tapi keadaan tak mengizinkan, bukan rezeki aku sekarang untuk merasa mengundi PRU. InsyaAllah next time~

Aku tak nak sentuh politik secara kepartian, aku tak berminat sangat, tapi I do care! But most I care ialah norma keadaan politik kita, iaitu keperibadian & nilai masyarakat kita sendiri. Aku bukanlah orang yang experience akan hal itu & ini, makan garam pun tak cukup lagi, tapi selagi kewarasan masih diberikan oleh-Nya, selagi itulah mampu melihat apa boleh dianggap betul atau tak. Tapi harus diakui gak, kita tak semestinya betul, kan?

Persoalan utama, perlukah keadaan politik kita 'kotor' macam ni? Susah nak jawab, kan?


Yup, macam-macam parti ada, macam-macam ragamnya, macam-macam pendekatannya. But why situasi tak sihat ni happened? Faham apa yang tak sihat?

Tanya diri kita sendirilah, asas kepada masyarakat adalah individu & family, kan? Cuba fikir, sistem badan kita ni pun berfungsi berasaskan sel-sel. Sel membentuk suatu kumpulan sel. Satu kumpulan sel bermasalah, sistem badan kita ni akan mengalami masalah. Sel yang jadi tak betul boleh membentuk kanser sel, semua orang takut kena kanser, sebab kanser boleh bawa maut.

Jadi, kenapa kita susah nak realize hal sebegini. Allah SWT sendiri dah tunjukkan bukti perpaduan berasaskan setiap individu, fikirkan bukti melalui sistem badan kita sendiri. Subahanallah~ Jadi perpecahan hanya membawa kehancuran kepada institusi masyarakat, kita je yang susah nak perasan akan hal ni. Buat-buat tak endah.

Kadang orang cakap, "Normal la politik macam ni". Masalahnya adakah ia suatu keadaan normal yang baik? Takkan sampai 100 tahun akan datang pun, nak keadaan yang macam ni? Kutuk sana sini, aibkan itu ini. Mana nilai kita sebagai orang yang bermoral? Yang muslim, mana nilai Islam yang kita pelajari? Tak guna la belajar pendidikan Islam dari kecil, tapi bila dah dewasa, tak apply. Penyampaian Rasulullah berjaya sampai di zaman kita, tapi kita yang mungkin secara tak sedarnya, tak follow sepenuhnya. Nauzubillah~ Peringatan kepada diri sendiri gak.

Kutuk-mengutuk tema utama politik? Buka TV, keluar berita BN dah buat itu & ini, pembangkang pula ditunjukkan secara negatif. OK, ni memang bias terang-terangan, fokus hanya untuk sebelah pihak. Then, kalau ya pun berat sebelah, at least tak payah memburuk-burukkan pihak lain, dapat dosa je tau. Media massa kita ni memang dah overaction.


Pembangkang, PR cuba menyalurkan penyampaian diorang dengan alternatif lain. Antaranya of course la Internet. Internet tak pihak mana-mana, semua orang boleh access, klik je, dah dapat banyak info. Actually, kedua-dua pihak pun banyak salurkan maklumat via Internet, such as Facebook, Blog, Youtube, kita boleh share banyak benda, tak bias.

Tapi, masalah wujud bila semua info diterima bulat-bulat. Ni pun masalah gak. Ramai yang terima tanpa penilaian yang betul. Selagi ia media, janganlah dengan senang percaya ok. Dah namanya pun media massa, still buatan orang. Pesanan untuk semua.

Sedar tak sedar. kita lebih banyak bercakap keburukan, seriously, mostly share benda yang negatif, kutuk antara satu sama lain. Kalau dapat kepuasan dengan caci-maki macam tu, syaitan lagi rasa puas sebab korang follow 'cara' dia. Senang ambik contoh FB la, share opinion, then takdenya nak setel, masing-masing dengan minda yang tak boleh nak buka besar, menyuarakan pendapat dengan percakaran. Walaupun dalam FB, kita tak lepas daripada penglihatan Allah. Malaikat sentiasa catat dosa pahala.

Aku paling terkilan sekali bila hal politik kepartian dimasukkan dalam khutbah Jumaat. Aku memang sangat tak faham yang ni. Apakah khutbah sebenarnya? Sesuaikah pendapat individu atau sesebuah kumpulan dibacakan dalam khutbah yang sepatutnya memberi penyampaian Islam yang menyeluruh? "Keadilan, keadilan, keadilan", katanya. Khutbah bukan ceramah berkempen, jangan cemarkan kesucian khutbah Jumaat dengan pandangan yang berat sebelah. Sedih tau.

Macam ni la lebih kurang isi khutbah di sebuah masjid. "Dalam sukan bola sepak, kita memilih sebuah pasukan disebabkan kehebatan diorang, bukan kehebatan individu. Kita harus memilih ahli daripada pasukan yang terbaik, bukan secara individu, kerana kekuatan akan ditonjolkan oleh sebuah pasukan." Apa yang aku tangkap dari sini, adalah PR tu kononnya pasukan terbaik, so undilah calon PR, walaupun calon lawan tu, maksudnya individu tersebut, mungkin lebih baik. What??? Ada benda yang kita tak boleh samakan, pilihan raya & bola sepak? Analytical mind tu penting, tak pasal-pasal calon yang baik diketepikan. Bagi aku, pilihan sepatutnya based on individual performance.


Memang boleh perasan ramai juga generasi muda sekarang ni yang dilihat inginkan perubahan. Actually, semua orang yang hidup di dunia ni inginkan perubahan dalam hidup kita, betulkan? Cuma perubahan yang macam mana korang inginkan? Apa situasi yang korang alami sehingga begitu teguh inginkan sesuatu perubahan? Yang ni ramai tak jelas sebenarnya.

Bagi aku, yang ni cukup subjektif. Tinggal jelas atau tak jelas je apa yang korang nak. "Anak muda sekarang ni ramai yang bijak pandai, boleh berfikir, dah tahu membezakan." Aku selalu dengar ayat ni. Mungkin ya betul, tapi boleh berfikir untuk kemajuan kebendaan kena seiring dengan pembangunan sahsiah. Kalau percakaran yang tak sihat ni dah jelas pada anak muda, so apa gunanya kemajuan yang korang inginkan?
Apa gunanya kita maju & berubah tapi pada dasarnya kita berbalah? Keadaan politik macam ni hanya mendidik kita untuk bercakaran secara terbuka, betul tak?

Kita bermati-matian untuk 'menang', tapi kita tak pernah sedar akan cara kita yang mungkin tersasar dari nilai positif, especially konsep Islam bagi yang muslim. Perjuangan menegakkan Islam tu sudah semestinya tapi cara tu tak semestinya betul. Maaf ye, aku pun bukannya arif sangat akan bab-bab agama, tapi sepanjang hidup, kita daripada kecik lagi dah mendapat didikan Islam. Nilai-nilai asas kita dah pelajari, tinggal kita terjemahkan dalam bentuk perlakuan je.


Dalam keadaan bahang PRU ni, tidakkah korang rasa yang Allah sedang menguji kita samada ajaran Rasulullah tu boleh kita follow dalam situasi yang kritikal? Tidakkan korang rasa time PRU ni la, syaitan tu cuba mencucuk-cucuk kita agar lupakan nilai asas Islam & praktikkan sebaliknya? Yang sedihnya jika 'pembelajaran' tak baik ni berlaku, then jadi kebiasaan, seterusnya sampai bila-bila pun susah mau berubah.

Keadaan macam ni memang dulu pun sama, kan? Tapi bukankah sekarang dah ramai golongan bijak pandai. Ke mana erti 'berilmu' tu kalau masih meneruskan percakaran yang dah sedia ada. Bukankah lebih baik ilmu digunakan dalam memperbetulkan diri sendiri & asas institusi masyarakat.

Aset penting negara adalah generasi muda. Jangan konfiden sangat akan pandangan diri sendiri, sometime keadaan kita yang mungkin rakus tu membawa kepada pilihan yang tak tepat. Jangan dengan inginkan kesenangan cepat, korang ketepikan logikal. Kesenangan bermula dari bawah, tanpa kesusahan yang kita alami sendiri tak mengajar banyak erti kehidupan. Itulah ilmu penting yang kita tak boleh belajar dengan mudah. So, jangan nak terima kesenangan begitu saja kalau kita tak pernah mencuba untuk merasa kesusahan.


Ini pandangan aku sebagai seorang yang membesar dalam bersederahana (hurm, I think so). Aku bersyukur pernah mengalami kesusahan, sangat bersyukur. Mungkin aku NAIF dalam menyatakan pendapat sebegini, tapi asas Islam & nilai positif masyarakat yang paling penting dalam membentuk sebuah komuniti yang berjaya. Wallahualam~


SELAMAT MENGUNDI & MEMBUAT PILIHAN YANG TEPAT DALAM PRU13!


Comments
1 Comments

1 comments:

  1. segala yg u bagitahu tu betul belaka..media massa menyokong parti kerajaan saja..pembangkang langsung x diberi peluang...ini berbeza dgn UK n USA..siap ada perdebatan live di TV lagi sesama politicians!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...