Thursday, August 6, 2015

Gua Gomantong, Sandakan


Sejak kecik lagi aku selalu terfikir 'ada apa dengan Gua Gomantong?'. Ya betul kaya dengan sarang burung, tapi banyak story pasal gua ni. Bukanlah cerita pasal gua ada penunggu, gua tempat tinggal cannibal, bukan bukan.

Waktu kecik dulu, mak aku selalu cerita pasal sejarah penemuan gua ni, tentang Datuk Pengiran Galpam yang menjadi pemilik Gua Gomantong, cerita tentang orang kampung pungut sarang burung, cerita tentang arwah atuk aku dan saudara-mara lain (suku kaum Sungai) yang pernah bekerja kat situ. Aku macam tertarik gila dengan Gua Gomantong melalui semua tu. Apakan daya, masa kecik dulu, bukan senang-senang nak masuk gua tu.


Well itu dulu, gua dimilik, diwarisi dan menjadi hak keluarga kaum Sungai. Sekarang gua ni dah jadi milik kerajaan dan berada di bawah jagaan Jabatan Hidupan Liar Sabah. Penuaian sarang burung pun adalah menerusi tender, tak macam dulu-dulu yang menjadi aktiviti orang kampung sekitar.

Sejarah penemuan Gua Gomantong ni hanya menjadi cerita turun-temurun dan mulut ke mulut ja la. Apa yang kita jumpa 'terbuku' adalah sejarah setelah diambil-alih oleh kerajaan Sabah. Untuk info lanjut tentang Gua Gomantong, korang boleh buka link ni: Gua Gomantong - Jabatan Hidupan Liar Sabah.

Terbaik di dunia tuu, harga sekilo sarang burung cecah ribuan ringgit. Tidakkah kaya orang yang join penuaian sarang burung ni.

Replika sarang burung.
Gambar kiri - Sarang jenis putih. 
Gambar kanan - Sarang jenis hitam.

Gambar daripada banner yang dipamerkan.
Gua ni dihuni oleh burung Swiftlet dengan sarangnya, kelawar yang mengisi gua di siang hari, dan lipas-lipas yang memenuhi gua. Excited tak bila dengar 'lipas'?

________________________________________________________

Jom mengembara masuk ke dalam Simud Hitam (Black Cave) yang menjadi sumber kepada sarang jenis hitam. Kitorang tak masuk ke Simud Putih (White Cave) sebab nak ke situ sukar sikit, kena mendaki bukit & perlu dapatkan kebenaran.

Kitorang pergi bukan pada waktu menuai, jadi tiada aktiviti kat situ. Kitorang cuma jalan-jalan masuk gua ja, macam abang long melawat kawasan. Hehe...

Opening hours :
Isnin-Khamis, Sabtu-Ahad = Pagi: 8.00am - 1.00pm & Petang: 2.00pm - 5.00pm
Jumaat = Pagi: 8.00am - 11.30pm & Petang: 2.00pm - 5.00pm

Bayaran masuk seorang
= RM 5 (dewasa)
= RM 2 (umur bawah 18 tahun)

Jom masuk gua!
Suruh masuk, dia duduk pulak...

Harus melepasi hutan sikit sebelum menemui Gua Gomantong.

Wei, tidak payah la tengok map, gua tu di belakangmu ja bah!

Yeah, jumpa pun Gua Gomantong! Ceh, padahal jalan dah disediakan. Susah lagi nak cari toilet dalam shopping mall.

Bahagian tepi gua. Masuk dalam gua ni hanya terus melalui jambatan tu. 

View sejurus masuk ke dalam gua. Luas gila Gua Gomantong ni.

Ni dah masuk separuh bahagian gua. Family aku kat sana nun dah sebesar jari je, hah luas tak luas gua ni.

Simud Putih terletak kat bahagian lubang atas tu, jadi situ bahaya sikit. That's why bukan senang nak masuk Simud Putih. Nak ke situ, ada laluan lain, kena daki bukit dalam 30 minit lebih.

Kalau anda nak bermanja-manja dengan lipas, di sini la tempat yang sesuai. Lipas ni ada je di sepanjang laluan & kat dinding gua. Kadang terpijak tak perasan.

Tompok-tompok hitam dalam gambar ni adalah sarang burung jenis hitam. Jauh kan, tak nampak jelas. Tapi itulah sarang yang terdekat kitorang jumpa. Gambar pun tak clear, maklum la camera biasa je.

Bahagian hujung gua. Cantik kawasan ni. Boleh bertapa nak jadi kebal kat sini. Lol~

Okay, dah selesai tawaf dalam gua. Laluan jambatan tu memang bagi kita pusing seluruh gua.

Keluar semula ke tempat asal. Kalau hilang dalam gua nasib laa... Haha~

Selesai, jom balik! Kita trekking sikit. Ber-peace la dulu kamu...

Alhamdulillah, dah lama hidup di Sandakan, 25/07/2015 hari tu baru dapat chance masuk Gua Gomantong. InsyaAllah kalau ada kesempatan, aku nak tengok aktiviti menuai sarang burung pulak.




Comments
12 Comments

12 comments:

  1. bestnya dapat masuk gua, tengok sarang burung layang-layang.. T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak dapat tengok sgt pun sarang burung that time, maklum la gua besar... kita tunggu waktu menuai...hehe~

      Delete
  2. tak pernah tau pun ada sarang burung dalam Gua Gomantong...

    ReplyDelete
    Replies
    1. skrg dah tau kan...so boleh la join menuai sarang...hehe

      Delete
    2. selalunya orang menuai sarang bulan apa?

      Delete
    3. penuaian srg putih - Februari & Ogos
      sarang hitam - April & Ogos
      -ni sumber drpd Jab. Hidupan Liar

      Delete
  3. lagi best kalau kamu dapat sejarah tentang penemuan Guamantong...sa dengar macam ada kubur lama di atas bukit tu..kubur siapa pulak..macamana boleh sampai sana..kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau sejarah penemuan tu pernah dengar juga, masa penemuan tu macam ada cerita berebut siapa yg jumpa gomantong dulu. Pasal cerita ada kubur tu tak pasti pula...

      Delete
    2. jalan nk ke sana teruk tak? jalan aspal ka jalan gramble

      Delete
    3. jalan ok, jalan aspal. nak masuk ke gua pula ikut jambatan trek, jd senang sgt nk visit gua gomantong

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...