Saturday, April 25, 2015

Avengers: Age of Ultron [2015]


 Avengers: Age of Ultron adalah filem yang dinanti-nantikan tahun ni, bahkan ada yang tertunggunya sejak melangkah keluar panggung lepas tengok The Avengers 2012 dulu. Aku la tuu... Haha~ Maklumlah penangan The Avengers masa tu memang kaw kaw bagi impak besar!


Filem ni mengambil tempat selepas kemusnahan S.H.I.E.L.D. dalam filem Captain America: The Winter Soldier [2014]. Tony Stark dalam usaha mencipta satu program pengaman dinamakan sebagai Ultron. Ultron adalah artificial intelligence yang Stark cuba siapkan dengan bantuan Bruce Banner tapi tanpa pengetahuan team member yang lain.


Hasil jadi sebaliknya apabila Ultron ni menganggap manusia adalah musuh utama yang harus dibasmi. Jadi Iron Man, Captain America, Thor, Hulk, Black Widow dan Hawkeye perlu bergabung tenaga musnahkan Ultron. Tapi bukan mudah sebab dah la Ultron tu kuat, diorang terpaksa berdepan jugak dengan pasangan kembar misteri, Pietro dan Wanda Maximoff. Fuuh...


Skop cerita Avengers bertambah luas dengan pengenalan beberapa karekter baru. Ada karekter diperkenalkan sebagai intro untuk next Marvel's film. Selain tu, fokus diberikan kepada beberapa karekter lama untuk kita lebih dekat dengan watak diorang - sedikit kisah silam Black Widow didedahkan dan tak sangka Hawkeye rupanya dah ada anak. Ye la, diorang takda individual film.


Kemunculan twins, Pietro Maximoff & Wanda Maximoff adalah aset yang meningkatkan daya tarikan filem. Tapi sayang watak diorang tak berapa developed sangat bagi aku. Rasa kurang connection dengan watak kembar tu. Apapun, peranan diorang penting jugak & superpower diorang smart!



Seperti filem sebelum ni, konflik antara ahli Avengers turut timbul. Persefahaman yang tak tercapai dalam suatu perkara adalah dasar yang mengembangkan jalan cerita. Self-conflict yang wujud dalam sesetengah hero juga menguatkan lagi cerita. Walaupun banyak watak, then of course wujud beberapa sub-conflict, tapi storyline masih teratur.



Aksi jangan cakaplah... Kalau aksi cincai-cincai, bukan Avengers namanya. Dari awal cerita sampai habis, action to the fullest! Besar betul kemusnahan diorang buat. Haha... Aksi terbaik! Visual effect pun cun! Iron Man versus Hulk memang epik! Penjahat Ultron tu stylo gak, tapi kalau nak compare, Loki adalah the best villain.



Filem ni tak lari jauh dari konsep filem superhero. Sedikit tipikal bila tumpuan banyak kepada aksi tapi kurang adunan kat plot cerita. Tu yang rasa jalan cerita sedikit mendatar. Walapun tak sehebat filem pertama, ia boleh dikategorikan sebagai sekuel yang bagus. Aku bagi 8/10 bintang. Avengers, assemble!




Comments
11 Comments

11 comments:

  1. Macam best, mmg kena tgk nie...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena tengok la sbb best jugak tgok action diorang...

      Delete
  2. Memang kena pergi tengok,...dari tahun lepas tunggu citer ni keluar :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok la tunggu dr tahun lepas... kalau yg tunggu dr 3 tahun lepas tu camne...haha

      Delete
  3. Sudah tengok. Cuma kurang faham sikit sebab tak tengok Avengers yang sebelum ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. try la tgok citer Avengers yg first, lg best dari yg second movie ni...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...