Tuesday, December 18, 2012

Siput Bakau: Tangkap, Rebus & Makan


Korang suka makan siput sedut, kan? Member aku cakap sedutan tu lagi nikmat daripada isinya. Aku pun suka gak makan siput, dengan cengkerangnya sekali. Dasar pelahap! :p

Tapi, aku lagi suka cari & tangkap siput, bagi aku tu lagi nikmat berbanding makan siput. Adventure sikit, tu pun masa kecik-kecik, time zaman sekolah rendah.

Sebelum ni aku ada story pasal kampung & rumah arwah atuk aku, kat Suan Lamba Kinabatangan, Sabah; Menjejak Suan Lamba.

Rumah arwah atuk sekarang dah roboh, tapi kenangan dulu tetap teguh 

Aktiviti yang best bila pergi rumah arwah atuk aku ni adalah aktiviti mencari siput kat hutan bakau. Serius enjoy! Kitorang adik-beradik (masa tu semua kecik-kecik lagi la) memang excited. 

Dengar je bapa, nenek, mak cik atau pak cik aku nak pergi cari siput, dengan semangatnya kitorang, "Mau ikut, mau ikut!". Padahal antara tujuan lain adalah nak mandi berenang di kawasan sekitar bakau. Kalau kat sekeliling rumah, mak aku jarang bagi berenang-renang ni. So, kira rebut peluang la ni. Haha~

Ni hutan bakau sekitar kawasan Buang Sayang.
Kitorang cari siput kat dalam hutan-hutan tu.

Sebelum merempuh hutan bakau (ayat macam adventure sangat), mak aku akan suruh makan dulu, alas perut. Hutan-hutan bakau tu tak ada la jauh sangat dari rumah, tapi of course-la kena naik perahu sampan untuk ke sana.

Ada sekali tu masa kat atas sampan, air yang tenang tiba-tiba splash, nasib baik benda tu tak dekat dengan kitorang. Aku takut gak, tapi bukan buaya kot. Rasanya ikan besar. Tapi still menakutkan gak. Huhu...

Ok, berbalik kepada cerita siput. Siput yang kitorang tangkap dalam lebih kurang 3-4 jenis. Aku pun tak tau la nama siput-siput tu, yang aku tau sedap bila dah rebus. Aku paling suka cari adalah siput bulat sebab ia paling sedap! Siput-siput ni kebanyakannya melekat kat batang, dahan & akar pokok bakau. 

Siput sedut tu aku tak suka makan sangat sebab rasa dia pahit.

Inilah siput bulat which is my feveret! Actually tak bulat pun, suka hati je aku bagi nama.
1-Fresh baru cabut daripada batang pokok
2-Cengkerang dia aku suka tengok, style!
3-Dia dah mula 'malu-malu' tengok aku
4-So, cepat-cepat dia masuk cengkerang, aku pun terasa hati. LOL

Satu jenis siput yang aku geli sikit nak tangkap & makan adalah siput besar (cengkerang dia bentuk kon & sangat keras). Kadang bila tangkap, tetiba keluar kaki, rupanya umang-umang kat dalam cengkerang. Disebabkan kadang meragui itu umang-umang atau siput, so aku pun tak berani nak tangkap. Haha~

Biasa la, umang-umang ni memang mencari cengkerang kosong. Bila siput dah mati, cengkerang tu umang-umang yang rampas. Aku memang anti umang-umang, geli tengok kaki dia. Hurm~

Siput-siput dimakan selepas direbus ya, bukan dimakan on the spot. LOL

Kadang siput ni melekat atas batu.

Biasanya kat tiang rumah memang ada.

Ok, saat dinanti-nanti adalah swimming time. Jumpa kawasan yang cetek sikit, terus bagitau bapa aku yang kitorang mau berenang. Kadang dibenarkan, kadang No Way!

Btw, ada satu cerita yang agak mencemaskan. Ada sekali tu kitorang lima orang atas sampan (aku, abang, adik pompuan, mak sedara & nenek aku). Time tu pergi memancing ikan, so just 'parking' tepi pokok bakau. Sampan tu tidak la sempurna, banyak lubang yang hanya bertampalkan gabus.

Inilah tempat kejadian mencemaskan berlaku. Hehe~

Maybe aku agak keboringan time tu, aku pun meneliti apa benda gabus tu sebenarnya. Aku rasa macam agak annoying benda tu, so aku just cabut. Sampan bocor & air masuk. Aku sebenarnya panik tapi senyap, cepat-cepat sumbat balik gabus tu. Berjaya! Nasib baik aku tak buang gabus tu masuk laut.

Tapi, adik aku ni ikut apa yang aku buat, cabut gabus tu tanpa menyumbatkannya balik. So, air masuk banyak. Mak sedara & nenek aku memang marahlah, "Sumbat balik cepat!" Nanti tak pasal-pasal kitorang tenggelam. Aku senyap je la masa tu, tanpa diorang mengetahui sebenarnya aku yang start buat perangai tu. Haha~ Masa tu memang rasa panik, risau & buat-buat rasa tak bersalah :p

Buang Sayang (view 2012). Nice!





Comments
18 Comments

18 comments:

  1. seronoknya ada pengalaman jd nelayan..best kn buat bnda2 cmni...btw, aku tak reti nk sedut siput..mybe sbb geli kot jd cm takut2 nk sedut..huhu

    ReplyDelete
  2. sangat catik gambar2...view menarik jg kan di beberapa tempat Sabah.

    ReplyDelete
  3. aku tak pernah naik sampan kot.. Ya Allah kunonya aku!! nasib baiklah siput sedut aku pernah makan. yang siput *biba tu aku tak pernah lagi kau pernah? hhahaha

    ReplyDelete
  4. @ekabukanmakcikkau.siput *biba tu pun aku tak pernah makan lg sbb stp kali jumpa, terus pijak...fuh, kejam~ :P

    ReplyDelete
  5. @eszyamin
    kalau geli nk sedut, cuba try cara lain. Makan sekali dgn cengkerangnya ker... haha~

    ReplyDelete
  6. Akak ni suka juga siput sedut..yg biasa masak lomak cili api tu.. Seronok baca pengalaman Ez.. Kalau ke pantai bila jumpa cengkerang siput biasanya akak ambil..suka kumpul..nice sharing..

    ReplyDelete
  7. @suka suka
    Wah, akak mmg suka kumpul cengkerang ye... Yup, cengkerang siput mmg cantik utk kita kumpul & jadikan perhiasan. :)

    ReplyDelete
  8. haha. comelnye siput tu. tak sanggup makan :P

    ReplyDelete
  9. Memang tak pernah makan siput sedut.. Bulat ke lonjong ke memang tak makan.. Geli.. huhu~

    ReplyDelete
  10. Wahhh.. boleh makan ke? setau aku siput sedut je gagagag cetek ilmu aku nie bab bab siput belum khatam lagi gagagagaga

    ReplyDelete
  11. mari menuntut ilmu dgn aku...aku buka kelas tuisyen...haha

    ReplyDelete
  12. mari menuntut ilmu dgn aku...aku buka kelas tuisyen...haha

    ReplyDelete
  13. Sy mau beli siput sedut dengan kuantiti yg bnyk siapa ada blh ws sy 01114127279 .

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...