Wednesday, December 12, 2012

QA/IPQC : 13/12/11 - 12/12/12


Assalamualaikum & salam sejahtera~

Alhamdulillah, ucap syukur dulu. Sedar tak sedar aku dah cukup 1 tahun for my 1st job of this lifetime. Baru setahun jagung, kan? Yup, pengalaman still tak banyak lagi.

Kadang memang terlintas gak, "Apa yang aku buat sepanjang tahun ni?". So, kena recall balik la, as a way for us to not lose ourselves, juga untuk membuat penilaian terhadap kita, sejauh mana dah improve. Setuju? Eh, tak payah angkat tangan, just jawab "setuju" dalam hati  :p

Hurm, dah berapa banyak butir nasi aku makan setahun ni???

Actually, kerja aku ni memang out of bidang, hanya berkaitan sikit dengan apa yang aku belajar time kat UMS dulu. But treat that as a challenge guys! Maybe pemikiran aku lain sikit daripada kebanyakan orang, tapi memang begitulah cara aku berfikir.


Aku tak rasa rugi walaupun apa yang aku study kat U tak banyak applied di tempat kerja sekarang, sebabnya belajar adalah untuk menimba ilmu, kan? Bila berada di sesuatu tempat, try to absorb ilmu sebanyak mungkin, bukan just apa yang tertulis di atas sistem. Know what I meant? 

Kalau dah masuk U, jangan tumpukan ilmu atas kertas semata-mata, di sekeliling kita sendiri adanya ilmu, just bergantung bagaimana kita nak absorb & apply it in the best way.

Search knowledge out of the book

Dulu study Biotechnology, tapi kerja tak Bio sangat pun. So bila aku tak boleh nak apply Bio-knowledge di situ, aku kena menggunakan ilmu lain yang aku dah berjaya absorb time zaman study dulu. Ilmu lain yang kita ada, jangan risau, maybe ada peluang untuk kita gunakan habis-habisan next time. Yang penting usaha + doa.

Ni zaman study, motif betul nak tunjuk apa aku buat dulu. Haha~

Study memang takkan ada had, ilmu Allah kan luas. Hanya kita je yang sanggup nak cari atau tak. Jadi, masa dah bekerjaya pun, kita still kena belajar banyak benda, seriously~ 

Aku pun tak mau la cerita apa kerja aku buat (ceh, bunyi macam rahsia kerajaan jer), cuma aku sangat bersyukur sebab aku dapat beberapa pengalaman berharga (bagi aku). Satu yang aku rasa gembira ialah dapat menyumbangkan tenaga dalam set up a Laboratory for a new factory.

Lab tak besar mana pun, tapi banyak benda kena consider

Bila start from zero, wah memang banyak aku belajar! Belajar pasal equipment & apparatus specification, which equipment is the best for lab test. Belajar how to deal with supplier (sikitlah) & orang lain. Belajar how to arrange many things for a compact lab. Belajar macam mana nak handle & treat orang yang bekerja dengan kita, dan macam-macamlah. Semua pun atas bantuan superior, senior & member lain, thanks to them. It's such an awesome experience! Alhamdulillah~

Sebenarnya masih banyak tak cukup untuk Lab ni

By the way, aku start bekerja kat Top Glove pada 13.12.11 dan aku genap setahun hari ni, 12.12.12. Hurm, nice numbers! :)






Comments
5 Comments

5 comments:

  1. TOP GLOVE??? baru je ada budak kelas aku p interview company tu buat asingment.. hebat hebat. Huhuhu.

    #tetiba aku rasa kau ni seoang yg optimis.. hehehe

    #Hve a nice day too. =)

    ReplyDelete
  2. Pengalaman kerja adalah satu ilmu jugak ^_^ Jangan berhenti belajar...Same goes to Wilma...Walaupun dah kerja 3 tahun dengan company sekarang, tapi, banyak benda yang Wilma masih kena belajar...

    P/S: Jadi follower # 571

    ReplyDelete
  3. zaman sekarang tak boleh memilih sangat kerja, grab jer apa yang ada didepan mata, walaupun tak sama bidang apa yang belajar dulu sekurang2 menimba pengalaman tu yang penting..

    ReplyDelete
  4. @reenapple
    optimis ker? haha...TQ2
    apapun kena sentiasa positif, semua yg kita lalui ada hikmahnya. :)

    ReplyDelete
  5. @Dunia Wilma &
    @kak nora
    yup, agree with u all...
    menimba ilmu penting & harus berterusan sampai bila2. Stp peluang yg baik harus kita grab cepat2. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...