Klik Untuk Tawaran Hebat!

...................................................................................................

Wednesday, September 3, 2014

Kisah Tasen 20 sen


Adakah korang pernah mengenali Tasen the fish? Keropok yang enak, rangup, dan bisa membuatkan anda sakit separa jiwa kalau tak makan dalam seminggu. Oh, lidah aku dah mula terasa kenikmatannya. Fuh, aku sangat ingat keenakannya (bajet citer Lucy pulak).

Tak payah nak ingat sangat nikmatnya. Ada lagi peristiwa 'hitam' yang membuatkan keropok Tasen sangat diingati.



Alkisahnya dalam tahun 1996 camtu. Waktu petang, sekolah dah habis, cuaca hening, tak hujan. Berjalanlah si budak kecik yang pemalu dan comel ke kedai runcit, berbekalkan duit di tangan. Entah apa la budak kecik tu nak beli, semangat nak pergi kedai.

Di pertengahan jalan, seorang abang yang tak dikenali, budak darjah 4 atau 5 camtu, menghampiri budak tadi. "Kau pegi kedai kan, tolong belikan Tasen."
Budak tu bertanya, "Apa tu?"
Abang tu, "Kau cakap jak Tasen, kedai tu tau juga tu."
Sambil abang tu menghulurkan duit 20 sen, si adik yang innocent tu ambillah duit tu dan pergi ke kedai.

Sampai di kedai, "Ada Tasen kah?"
Pak cik kedai tu bingung, "Apa tu?" Ni bahasa alien mana pulak ni.
Si budak, "Tasen." Sambil berfikir, betulkah sebutan tu???
Pak cik tu tanya lagi, "Tasen apa ni? Tangsi kah?"
Si budak mengiyakan, dia berfikir, mungkin 'Tangsi' adalah sebutan yang betul.

Pergilah si pak cik mengambil tali tangsi & ditunjukkan kepada si budak. "Ini kan?"
Si budak yang kehairanan, dalam hati, "Mesti bukan, tangsi ni bukan harga 20 sen".
"Berapa ni harganya?"
Si pak cik menyatakan harga RMxx, semestinya bukan 20 sen.
Si budak, "Bukan ini, Tasen yang harganya 20 sen."
Si pak cik mula bingung, "Tasen harga 20 sen? Apa juga tu sebenarnya?"
Dipanggil la pula si isterinya. "Tolong tanyakan dulu, budak ni mau Tasen, kah tangsi, atau apa?"
Soalan yang sama dikemukakan oleh si isteri, "Tasen apa tu?"

.....5 minit kemudian....
Si pak cik, si isterinya, dan beberapa orang lagi masih bingung merungkaikan apakah Tasen yang berharga 20 sen tu. Hanya tali tangsi je yang paling menepati, tapi harga bukan 20 sen. Beberapa lagi barang lain difikirkan tapi masih tak berjaya menepati harga 20 sen.

Si budak tu pun keluarlah kedai dengan kegagalan mendapatkan Tasen 20 sen. Masih menggenggam syiling 20 sen.

Abang tu datang, "Mana Tasen tu?"
Si budak, "Tiada dijual." Itulah konklusi yang boleh dinoktahkan.
Si abang, "Aik, banyaknya tu dijual. Kau tau ka juga Tasen ni yang mana satu?"

Masuklah si budak semula ke kedai tu, ditemani oleh abang tu. Ok, diambilnya la KEROPOK TASEN dan ditunjukkan kat budak tu. "Inilah Tasen."

Pak cik tadi tu gelak, "Owh keropok kah? Ingatkan tangsi atau apa tadi. Cakaplah keropok Tasen."

Tak tau la mana budak tu nak letak kemaluan time tu. Malu, malu, malu ok! Pengajaran kepada si budak, jangan pandai makan keropok je, belajar nama keropok jugak. Hoho... Abang tu pun bermasalah, kan senang kalau pergi beli sendiri je. Haha~


*******
Watak si budak telah dilakonkan secara realitinya oleh Ezwan Amrin, sewaktu berstatus Darjah 2.
Akulah budak innocent tu! :p

Boleh dikira Loser jugak la sebab nama keropok Tasen yang feymes di kalangan budak-budak masa tu pun aku tak tau. Huhu...

Inilah kisah keropok yang aku takkan lupa sampai mati kot! Malu wei... Keropok-keropok Tasen tu pun kalau boleh bernyawa, memang gelak beramai-ramai kat aku. Tasen oh Tasen! Nasib baik kau sedap!




Comments
2 Comments

2 comments:

  1. hahaha...lucu..blurr ja ni..tapi klu da mkn mmg xingat da mau tgk nama keropok.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya...itu la, kalau dulu masa kecik lg, mana la mau tgok2 nama keropok...haha

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kisah Bawah Bayu