Sunday, November 30, 2014

2014: Interstellar, Big Hero 6, Mockingjay Part 1






Interstellar


Interstellar adalah filem fiksyen sains yang mengisahkan tentang misi mencari planet baru untuk menempatkan populasi manusia dek kerana Bumi yang semakin tak sesuai didiami akibat crop blight (kemusnahan tanaman) & fenomena Dust Bowl (ribut pasir). Bekas juruterbang NASA, Joseph Cooper (Matthew McConaughey) dan sekumpulan pangkaji cuba merentas galaksi melalui wormhole (jalan pintas kepada ruang-masa) demi menjayakan misi tersebut.


Filem ni sarat dengan ilmu dan teori sains astronomi yang akan buat otak kau memproses pantas dan tuntas tapi at last kau tak faham menyeluruh pun sebenarnya the science behind the story (yela, kalau dia cerita pasal rantaian makanan haiwan, senang la faham kan. LOL).

Plot penceritaan yang best, dengan nilai emosi & sentimental yang selari dengan perkembangan cerita berjaya menjadikan filem ni 'hidup' dalam konflik yang pelbagai aspek. Kita tidak dibawa untuk meneliti misi mencari planet semata tetapi fokus kita turut ditarik untuk mendalami hubungan kekeluargaan di waktu permasalahan besar menduga. Aku bagi 9/10 blackhole...ehh bintang untuk Interstellar.




Mockingjay - Part 1


Sambungan from the second movie, Catching Fire [2013], Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) yang diselamatkan daripada 75th Hunger Games bersetuju untuk menjadi 'Mockingjay', simbol kepada pemberontakan terhadap Capitol. Pada masa yang sama, Peeta Mellark (Josh Hutcherson) yang menjadi tawanan Capitol membuatkan Katniss tidak tenang dengan tindakannya.


Penuh dengan drama, especially kesedihan, kemarahan dan peningkatan semangat juang Katniss. Pun begitu, aksi dan thriller seperti yang kita dah disajikan dalam 2 filem sebelum ni tak banyak dan less exciting untuk beberapa scene filem ni. Aku rasa sebab dah split to 2 parts, tu yang Part 1 jadi macam sedikit kosong.

As you know, pelakon-pelakon memang superb, so dramatic scenes berjaya bagi kesan dan tak la kau rasa macam tunggul waktu diorang Katniss tengah sembang-sembang sedih. Suka la tu korang kan bila makin jiwang jadinya Katniss dengan Peeta. Hehe... Okay, filem ni aku bagi 7.5/10 bintang, jom layan Part 2 tahun depan!




Big Hero 6


Hiro Hamada, si genius robotik cuba merungkaikan misteri terhadap satu peristiwa hitam yang berlaku kepadanya. Hiro ditemani oleh Baymax, sebuah robot yang diprogramkan sebagai personal healthcare. Dengan kebijaksanaannya, Hiro membuat transformasi ke atas Baymax dan kawan-kawannya menjadi sekumpulan wira high-tech untuk menumpaskan kejahatan kat San Fransokyo.


Bagi aku, filem ni adalah animated superhero terbaik selepas The Incredibles, tahun 2004 dulu. Humor, aksi, drama semua serba-serbi mantap. Produser berjaya menghidupkan watak Baymax sebagai robot yang cool, funny yet powerful! Baymax adalah ikon terbaik filem ni.

Tengok cartoon ni best sebab kekadang touching cerita animasi lebih menyentuh jiwa sanubari (fuh, jiwa sanubari tuu) di samping humor yang kelakar habis. Bab-bab ni la jugak yang disajikan oleh filem Big Hero 6. Positif sikit la jiwa raga kau walaupun tengok kartun je. Hehe...

CGI filem ni seriously cun, aku kagum jap masa awal-awal filem tunjuk bandar San Fransokyo yang cantik! Nasib baik storyline pun cantik gak! Aku bagi 8/10 bintang. Nice to watch!







Comments
6 Comments

6 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...