Wednesday, November 14, 2012

Salam Maal Hijrah 1434



Salam Maal Hijrah 1434 kepada semua muslimin muslimat sekalian. Sempena tahun baru Islam ni, better kita sama-sama menghayati kembali detik-detik kita di tahun yang sudah. Sejauh mana kita dah melangkah ke depan sebagai umat Islam? 

Sebenarnya susah kita nak ukur tahap kita di mana sebab sebagai manusia, kita sememangnya tak sempurna. So rezeki masa yang Allah berikan, harus dimanfaatkan sebaiknya untuk improve diri kita yang tak seberapa ni.

Selagi ada masa, selagi itulah kita kena berubah ke arah yang lebih baik. Kalau setiap hari ulangi benda yang tak baik, apa gunanya masa yang dah lepas-lepas tu, kan? Sayang kita biarkan masa yang berharga tu berlalu pergi.
"Demi masa, sesungguhnya manusia berada dalam kerugian".


Raihan - Demi Masa


Kekadang kita rasa menyesal, kenapa dari dulu tak buat macam ni, macam tu? Dah kira ok la tu, still ada kesedaran. Tapi nak laksanakan apa yang kita dah sedar tu, itu yang kadang susah. Betulkan? Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. Lagi tepat, di mana ada kemahuan yang berlandaskan iman, di situ ada jalan yang terbaik untuk kita. Btw, jauhilah jalan-jalan yang membawa ke lembah maksiat ok. Huh, nauzubillah, aku pun wajib take note!

Kalau rasa down habis, jangan risau, Allah SWT ada bersama kita. "Allah is always by our side". InsyaAllah kita akan jumpa jalan jika kita berhijrah ke arah kebaikan. Amin~


Maher Zain - InsyaAllah


Hijrah itu perpindahan, hijrah itu juga persaudaraan yang membentuk perpaduan. Tapi bukanlah maksudnya time hijrah ja kita kena berpadu, setiap hari perpaduan itu harus wujud, setuju? Kita perlu tingkatkan perpaduan di kalangan masyarakat kita Malaysia. Tidak perlu bertengkar dan bertikam antara satu sama lain, apatah lagi seangkatan agama Islam.

Hurm, suasana politik di negara kita ni tak berkembang sangat ke arah kebaikan (sorry to say). Even saudara seagama pun mau bercakaran sehingga tak sedar nilai asas Islam pun dah ke tahap zero! Harap semuanya dapat menghayati lagi nilai Islam sebenar untuk yang terbaik buat semua. InsyaAllah~


Al Ajiba - Maal Hijrah


Harus kita hayati gak perjuangan Rasullulah SAW dan umat Islam terdahulu dalam memperjuangkan Islam. Jika dihayati dengan betul, mesti kita sedar betapa pentingnya untuk kita menjaga agama & nilai Islam yang dinaikkan oleh Rasulullah SAW yang kita cintai.

Tahun baru tak bermakna tanpa perubahan, dan tiada perubahan, mungkin boleh dikatakan agak rugi perjalanan kita sebagai manusia yang sepatutnya mencari redha Allah. Mari sama-sama kita renungkan.

Nasihat ni aku nak tujukan kepada diri sendiri jugak yang kekadang memang lalai. Alhamdulillah, Allah masih memberi kesempatan untuk kita hidup dan memberi peringatan dan nasihat antara satu sama lain.


Selamat menyambut tahun baru Hijrah 1434 semua!




Comments
5 Comments

5 comments:

  1. selamat menyambut tahun baru hijrah..hijrah mengekalkan perpaduan...Islam itu bersaudara

    ReplyDelete

  2. hijrahkan pemikiran kita. salam maal hijrah

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Setuju! Kita harus berhijrah dari buruk ke arah kebaikan. :D

    salam ukhwah

    ReplyDelete
  5. semoga tahun baru nie lebih baik dari tahun sebelum2 nya...murah rezeki...kita sentiasa mendapat rahmat dari -Nya...dan ape yang dirancang dipermudahkan oleh-Nya..."

    Aamiin...:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...