Saturday, January 7, 2012

Safety First



    Assalamualaikum & salam sejahtera~

Hari Jumaat lepas, kilang tempat kerja aku buat Safety Meeting, membincangkan tentang accident rate yang berlaku sepanjang beberapa bulan lepas, langkah mencegah berlakunya accident & latihan keselamatan. Meeting ni pukul 5 pm ya, take note & attendance for staff was compulsory. 

Petang tu, dalam 2.15 pm aku sampai office, lepas solat Jumaat. Suddenly my colleagues informed me, ada R&D Meeting pukul 2.30 pm. Aku berfikir time tu, "Petang ni memang kaya dengan meeting", sebab pukul 3.30 pm sambung pula dengan Daily Quality Meeting (DQM), meeting yang ni memang buat hari-hari. Satu problem aku time meeting, aku selalu terlelap. Aku try tahan pun x mampu, maybe sebab aku x tau sangat apa yang dibincangkan (masih new bah...hehe~) & aku just jadi pendengar saja. Tapi memang risaulah kalau ada yang perasan especially boss.  

DQM tu habis dalam pukul 4.40 pm camtu, then aku pergilah kejap ke office, settlekan beberapa hal sikit. After that, berkejarlah balik ke bilik meeting untuk menghadiri Safety Meeting yang kononnya wajib tu. Sepanjang meeting, memang sungguh aku rasa 'loya' & kasihan bila lihat gambar-gambar workers yang mengalami accident di production lines, I mean sewaktu bekerja dalam kilang. Memang tragis la, sampai aku pun rasa takut-takut ni. Ada yang luka di kepala, ada yang kulit tangan dia koyak, ada yang terbelah dekat kuku, ada yang kaki terkoyak, pipi koyak. Nauzubillah. Harap-harap lepas ni, accident akan berkurangan & seterusnya zero. InsyaAllah. By the way, sampai habis meeting, attendance x kena ambil pun. Aku & beberapa orang staff memang x puas hati, kononnya wajib, padahal x datang pun x apa. 

Tambahan info, dalam dua minggu lepas, ada juga accident di jalan raya, dekat dengan hostel workers. Kononnya, seorang pekerja tu, warga Nepal kalau x silap, kena langgar oleh bas. Then, worker tu meninggal dunia. Detail pasal kejadian ni aku x tau sangat. Actually, foreign workers ni kebanyakannya berbasikal & masalahnya ramai di antara diorang ni yang x bawa berhati-hati. Seolah-olah macam basikal diorang tu lagi kebal daripada kereta & kenderaan berenjin yang lain. Itulah problem jalan di sini. Hal inilah yang aku perasan sepanjang dah hampir sebulan aku bekerja di sini.


Pesanan: Kita haruslah berhati-hati tak kira masa, tempat, dan dalam apa jua situasi atau keadaan. :)


p/s: Sebenarnya aku mau share beberapa gambar accident tu di entri ni, tapi xda simpan pula. Next time lah.



Comments
4 Comments

4 comments:

  1. ko tu yg hati2... buli2 lg tetido time meeting. punahlah harapanmu maw naik pangkat hahahaha....

    anyway, yg naik basikal ok lagi. kdg2 pejalan kaki lg hebat. dia rasa mcm dia robot kali. kalau kna lnggar kereta, kereta yg kemek bukan dia. =.="

    ReplyDelete
  2. nda tau la...kadang2 mmg susa mau tahan ngantuk tym meeting...

    sama la tu di sini...yg naik basikal ni ramai gila, sampai kdang2 jalan tu mcm untuk laluan basikal..haha~

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...