Monday, May 1, 2017

Bahana Baca Lepas Tu Tonton

Lately ni tetiba aku pupuk minat membaca. Baca apa tu?

Comic !!

Baru nak puji kan, padahal bukan berilmiah pun. Ahakz...

Sepanjang aku bernyawa tak pernah baca komik omputeh. Manga Jepun ja aku layan. Jadi agak buang tabiat di situ bila tetiba baca komik Marvel.



Waktu nonton Guardian of the Galaxy Vol. 2, aku cuba recall kisah dalam first movie. Recall punya recall, terselit masuk pula cerita versi komik dalam kepala aku. Universe dalam komik yang lagi luasss mengganggu memori aku. Dah aku serabut. Tak pasal-pasal. Lol.

Review sikit, filem GotG Vol. 2 tak sehebat filem pertama. Cliche sikit la plot cerita dia. Hubungan kekeluargaan dititkberatkan tapi feeling-nya agak kurang kepada penonton. Apapun, cerita tak boring sebab macam biasa, action, humor & lagu-lagu diorang best! Rating aku bagi 7/10.

**********

Oh Marvel comic!

Nasib baik la aku HANYA layan manga je dulu.

Dan nasib baiklah aku DAH TENGOK berdozen Marvel movies baru baca komik.

Kenapa?


No offense to die-hard fans komik Marvel ya, tapi baca komik Marvel memang sangat memeningkan. Watak superhero tersangaaattlaaah banyak (big universe la katakan) & memanjang ada crossover antara komik ni dengan komik tu. Kalau movies pun dah berkait sana-sini, apatah lagi komik asal, kan?

Korang yang otai komik Marvel tak rasa serabut la kot. Tapi untuk newbie macam aku, seolah-olah baca buku rujukan Genetics, macam zaman study dulu. Sulit & sukar.

Berbeza dengan manga. Satu manga, satu cerita, no canon crossover antara comics walaupun di bawah publisher yang sama. Aku prefer konsep macam ni. Jadi rasanya aku di landasan yang betul sejak kecil lagi. Muahaha~

Bukan nak condemn Marvel sebab aku pun dah layan komik diorang jugak (a few la aku layan). Aku cuma kurang berkenan part crossover sana sini tu, putus neuron-neuron otakku. Mungkin marketing strategy, supaya orang baca semua komik.

Erk apapun, last-last aku sangkut jugak dengan Marvel comics bawah ni!


#1 - Civil War II
Perbalahan antara 2 factions; satu diketuai oleh Iron Man dan satu lagi diketuai Captain Marvel.

#2 - Captain America: Steve Rogers
Sejarah Capt. America diubah oleh satu cosmic cube membuatkan dia percaya dia sebenarnya adalah Agent Hydra selama ni. Steve Rogers buat planning jahat dia memang terbaik!

#3 - Guardians of the Galaxy (2015)
Ni cerita pasal Star-Lord, Gamora, Rocket, Drax, Groot dan ada member lain yang rasanya takkan wujud dalam Marvel movie - Kitty Pryde (X-Men), Grimm (Fantastic 4), Venom (nemesis of Spider-Man) & Angela (Thor's sister). Cerita ni baru tamat bulan lepas.

#4 - The Unworthy Thor
Thor Odinson dah tak layak pegang tukulnya, jadi dia cari tukul lain. Tukul dia sebelum tu dah pergi kepada Jane Foster, awek dia. Thor sekarang perempuan kalau korang tak tau. Lepas ni akan ada Thor ke-3. Ok that's it, seluruh citer Thor malas aku nak follow dah. Haha~

#5 - Spider-Man (2016)
Ini bukan Spider-Man versi Peter Parker ya. Sekarang orang labah-labah banyak dalam komik. Ini Spider-Man versi Miles Morales. Miles ni black, dan komik ni best!

#6 - Secret Empire
Ini baru sangat, Chapter 1 pun tak release lagi. Baru ada Chapter 0. Komik ni berkesinambungan daripada Civil War II dan Captain America: Steve Rogers. Main villain adalah Steve Rogers. Smart & cool bila dia jadi Agent Hydra! Tak sabar~


Lepas ni akan berbisiklah hati bila tengok movie, "Eh tak sama la dengan komik."
Haha... ok ciao!



Comments
1 Comments

1 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...